X
تبلیغات
پژوهش سرای دانش آموزی ابوریحان زرین شهر

پژوهش سرای دانش آموزی ابوریحان زرین شهر

فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏شود مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم، فضاى آن بازتر مى‏گردد.

معرفی لب تاب

 جمع آوری کنندگان :آسیه خاکی و مریم سبکتکین کاراموزان رشته کامپیوتر

برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید.

http://www.parslaptop.com/

 

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم تیر 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

به مناسبت عید مبعث

به مناسبت عید مبعث و با حضور فرماندار محترم منطقه و رییس اداره آموزش و پرورش و سایر مسوولان

از پروژه تولید بیوگاز رونمایی گردید.

           

      

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و یکم تیر 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

بازدید هنر آموزان هواپیمای بدون سرنشین پژوهشسرای ابوریحان از سایت پرواز

 
 

برای نمایش تصاویر در سایز اصلی بر روی آنها کلیک کنید







+ نوشته شده در  یکشنبه نوزدهم تیر 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

تربیت کودک

تهیه کنندگان: فاطمه ملک زاده و شهر بانو ترکی

آمــــوختن نظــم و تــــرتيب اوليــــه

بدون ترديد بـــزرگترين مشكل والدين با كودكان نوپا، وادار كردن آنها به همكاري و تشريك مساعي است. وقتي كودكان شيطنت مي كنند، شما چه كار مي كنيد و چگونه به آنها مي گوييد كه نبايد بچه هاي كوچكتر را كتك بزنند. بچه ها بايد بتوانند حدو حدود خود را تشخيص بدهند و بدانند كه محدوديت هايي در كار است و نبايد سر ديگران داد بكشند، به آنها ناسزا بگويند و هــر كاري بخواهند انجام دهند. شما براي اين كه در اين راه كودك خود را كمك كنيد نبايد حتماً با داد و بيداد، خشـــونت و يا كتك او را ادب كنيد؛ بلكه معناي واقعـــي ادب كردن ، آمــــوختن و درس دادن است؛ يعني اين كه به فـــرزند خود بياموزيد راه بهتري انتخاب كند.

 

ايجـــاد اعتمــــاد

تربيت كودك از روز تولد او شروع مي شود. رابطه عاطفي و سرشار از عشق و محبت با كودك است كه به ما امكان مي دهد او را در جهترفتار معقول هدايت كنيم. شما وقتي نيازهاي اوليه كودكان رابرآورده مي سازيد، اعتماد و اطميناني براي آنان ايجاد مي كنيد؛ رابطه اي مبتني بر اعتماد و اطمينان كه كودك را به اين نتيجه مي رساند كه شما صلاح او را مي خواهيد. در واقع پدرومادر به سه طريق مي توانند به فرزندان خود آموزش دهند:

 

۱. پــرت كردن حواس كــودک:

شما مي توانيد حواس كودك را از كاري كه مي كند پرت كنيد. مثلاً اگر او ابراز ناراحتي مي كند، مي توانيد او را در آغوش بكشيد و از اتاق بيرون ببريد و يا مي توانيد به اويك اسباب بازي بدهيد. بچه ها خيلي زود فراموش مي كنند كه چه مي كردند و خيلي زود به شادي دوباره مي رسند. به اين صورت شما مي توانيد با پرت كردن حواس كودك، مانع رفتار قبلي او شويد.

 

۲. هدايت دوبـاره :

براي پرت كردن حواس كودكان نوپا از اين روش استفاده كنيد.از آنجا كه كودك هنوز از توان و مهارت كلامي مطلوب برخوردارنيست، بايد آنها را هدايت كنيد. البته نه اين كه آنها را متوقف سازيد، بلكه در جهت كار آنها حركت كنيد. مثلاً فرض كنيد كودك شما دستش را به سمت ظرف شيريني دراز مي كند و جيغ مي كشد. اگر شما نمي خواهيد به او شيريني بدهيد، مي توانيد خوردني ديگري به او بدهيد كه از آن استقبال كند. با اين رفتار شما در واقع به او مي گوييد: مي دانم كه گرسنه اي، مي توانم كمكت كنم، اما نمي توانم دقيقاً آن چيزي را كه مي خواهي به تو بدهم .

 

۳. گفتگــوي آمـــوزنده :

از دوران طفوليت تا زماني كه كودك به مدرسه مي رود، مهارت هاي فكري و جسماني او افزايش مي يابد و زماني فرا مي رسد كه كودكان دقيقاً مي دانند چه مي خواهند و حاضر نيستند كه به راحتي از خواسته هايشان بگذرند. ما بايد به آنها بياموزيم چگونه از چيزي كه به نفعشان نيست، دست بكشند و رفتارشان را تغيير دهند و نظم و انضباط را نيز رعايت كنند. هنگام طفوليت، وقتي فرزندمان گريه مي كند، بلافاصله بغلش مي كنيم و خواسته هايش را برآورده مي سازيم، اما وقتي كودكان بزرگتر مي شوند، بايد به آنها ياد بدهيم كه رفتارشان را كنترل كنند.

+ نوشته شده در  شنبه هجدهم تیر 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

جلسات آموزشی تربیت کودک

تهیه کنندگان:فاطمه ملک زاده و شهر بانو ترکی

کار آموزان هنرستان تربیت 

سختگيري والدين

تربیت کودک

گاهي والدين فكر مي كنند فرزندان آنها رفتار غيرطبيعي و نامناسبي دارند، درحالي كه رفتار كودكان با توجه به سن آنها بايد مدنظر قرار گيرد، براي مثال رفتار كودك كه اسباب بازيهايش را به اطـــراف پرت مي كند، غيرطبيعي نيست. اين كار ممكن است ما را عصباني كند و براي ما خوشايند نباشد، اما بدان معني نيست كه كودك بي ادب شده است. براي كودك در فاصله سني 14 تا 20 ماهگي تنها نه گفتن و يا سر او فرياد كشيدن كافي نيست.

 

 والدين سختگير

بدين گونه ارتباطي ميان شما و او ايجاد نمي شود. گاه نه گفتن شما بايد با نگاه خشمگينانه يا چهره عصباني همراه باشد. در واقع ارتباط غيركلامي بسيار مهم است. بسياري از مشكلات از ناحيه كودكاني ايجاد مي شود كه نمي دانند چه رفتاري مناسب است. پدرومادر محدوديت هاي آنها را كاملاً مشخص نمي كنند و يا قواعد و مقررات را آن طور كه بايد به كودك انتقال نمي دهند و يا به صورت ناخودآگاه چنان محدوديت هاي زيادي قائل مي شوند كه كودك مي بيند بخش اعظم رفتارش مورد سرزنش قرار دارد و در اين شرايط بسيار طبيعي است كه ناراحت شود.

 

شما هر اندازه فرزندتان را دوست داشته باشيد، گه گاه عصباني مي شويد و خونسردي خود را از دست مي دهيد. در واقع كودكان در عصباني كردن پدرومادر خود استادند، ولي شما نبايد آرامش خود را ازدست بدهيد و زود از كوره دربرويد، بلكه بايد با رفتاري صحيح كودك را به انجام كارهاي درست ترغيب سازيد.

+ نوشته شده در  شنبه یازدهم تیر 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

معرفی رشته انسانی

 

 علوم انساني چيست و به چه معناست؟ بر اساس نظام قديم آموزشي در كشور ما، دانش‌آموزان پس از پايان دوره راهنمايي ملزم بودند كه يا در دبيرستان و يا هنرستان به ادامه تحصيل بپردازند. دبيرستان كه عمده دانش‌آموزان در چارچوب آن به ادامه تحصيل مي‌پرداختند داراي 3‌رشته علوم انساني، علوم تجربي و علوم رياضي بود

در اين ميان، اهميت علوم انساني براي ما نيز كه اكنون با دستاوردهاي تكنولوژي غرب مواجهيم، مشخص است. ما در كنار اهميت دادن به علم تجربي و تكنولوژي، نبايد از فهم اين پديده‌ها غافل باشيم و آنها را بدون ملاحظه و تعمق بپذيريم و نبايد راهي را كه غربيان رفتند و قربانيان بسياري به پاي آن دادند، بي‌كم و كاست طي كنيم. بنابراين علوم انساني مي‌تواند رهيافت ما را به ساير علوم و موضع ما را نسبت به آنها مشخص كند. معنويت موجود در سنت ما نمي‌بايست قرباني پذيرش زندگي مدرن علمي (يا به عبارت بهتر علم زده) شود. آنچه در اين ميان اهميت دارد توجه به عنصر «فهم» است كه متعلق به علوم انساني است و علوم تجربي و رياضي، فاقد آن مي‌باشند (با تعريفي كه از «فهم» ارائه داده شد.)

برای آشنایی بیشتر با رشته ها اینجا کلیک کنید.

+ نوشته شده در  چهارشنبه هشتم تیر 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

معرفی رشته کاردانش

اهداف شاخه کاردانش :

هدف آموزش های کاردانش تربیت نیروی انسانی ماهر برای تصدی شغل و حرفه متناسب با نیاز بازار کاراست . توانایی های مهارتی و علمی برای انجام وظایف شغلی , سه رکن را در بر دارد که در طول اجرای برنامه ی آموزشی به دانش آموزان آموزش داده می شود .

مهارت ها ی فنی :

توانایی انجام کاردر حد استانداردهای شغلی اعلام شده از سوی دستگاه متولی بخش اشتغال همراه با رعایت نکات ایمنی و بهداشت را در بر می گیرد .

مهارت های زندگی :

گسترش توانایی های فکری ؛ مهارت های تصمیم گیری ؛ پرورش روحیه مسئولیت پذیری ؛ نظم وبرنامه ریزی در امور فردی و اجتماعی و حرفه ای و همچنین فضائل اخلاقی و بینش سیاسی را در بر می گیرد . این توانایی ها در قالب درس های عمومی و نکمیل مهارت به دانش آموزان این شاخه آموزش داده می شود .

مهارت های یادگیری :

توانایی و مهارت لازم برای ادامه دادن یادگیری مستقل بعد از فارغ التحصیلی را در بردارد تافارغ التحصیلان کاردانش همیشه در حوزه تخصصی خود به روز باشند .

انتخاب رشته تحصیلی

شاخه کاردانش شامل رشته های متعددی است که میزان مطالب علمی و فعالیت های مهارتی آنها با یکدیگر متفاوت است وبه همین دلیل ورود به هر یک از رشته های مهارتی با رعایت شرایط و ضوابط زیر صورت می پذیرد :

•         علاقه مند بودن به رشته های مهارتی مورد نظر

•         تناسب استعداددانش آموز با محتوا و سرفصل های برنامه درسی رشته مهارتی مورد علاقه ( احراز نمره حد نصاب در برخی از دروس مرتبط )

•         وجود ظرفیت پذیرش در هنرستانهای کاردانش

•         نیاز بازار کار

در مواردی که تقاضا برای ورود به یک رشته مهارتی بیش از ظرفیت هنرستان کاردانش باشد ؛ گزینش دانش آموزان از طریق مصاحبه ؛ آزمون ورودی و یا شرط معدل انجام می گیرد .

تعداد واحد ها و مواد درسی :

برنامه درسی شاخه کاردانش برای دستیابی به صلاحیت های مورد نظر شامل حداقل 96 واحد درسی که 30 تا 40% آن به آموزش های نظری و 60 تا 70 % آن به آموزش های عملی در کارگاه های مجهز به تجهیزات جدید و انجام طرح های کسب و کار ( کارآفرینی ) و کارورزی اختصاص یافته است .

•         دروس عمومی 49 واحد                           

•         دروس انتخابی 4 واحد

•         دروس مهارتی حداقل 20 و  حداکثر 43 واحد

چنانچه درو مهارتی یک رشته مهارتی کمتر از 43 واحد باشد , دروس مذکور با تعداد لازم از واحدهای درسی زیر تکمیل می شود

•         کاروزی 4 واحد

•         کارآفرینی 2 واحد

•         ایمنی کار و بهداشت 2 واحد

•         قانون کار 1 واحد

•         دروس اختیاری(مهارت های هم خانواده ودروس تخصصی ودروس عمومی سایرشاخه ها)حداکثر14 واحد

مزایای تحصیل در شاخه کاردانش :

دانش آموزانی که کلیه واحدهای درسی رشته مهارتی خود رابا موفقیت به پایان برسانند از مزایای زیر برخوردار خواهند شد :

•         دریافت مدرک رسمی پایان تحصیلات کامل آموزش متوسطه دررشته مهارتی مربوط ازوزارت آموزش و پرورش

•         دریافت گواهینامه مهارت شغلی از دستگاه متولی ذیربط

•         دریافت گواهینامه کارورزی

ادامه تحصیل فارغ التحصیلان شاخه کاردانش :

فارغ التحصیلان شاخه کاردانش می توانند در صورت موفقیت در آزمون ورودی , در دوره های کاردانی پیوسته فنی وحرفه ای آموزشکده های دولتی و دانشگاه آزاد ) و دوره های کاردانی ناپیوسته یا پیوسته ( دانشگاه جامع علمی کاربردی ) به ادامه تحصیل مشغو شوند

فارغ التحصیلان شاخه کاردانش میتوانند در صورت تمایل جهت شرکت در آزمون سراسری با گذراندن دوره پیش دانشگاهی در یکی از دوره های ( ریاضی , تجربی , علوم انسانی یا هنر ادامه تحصیل دهند .

فارغ التحصیلان دوره های کاردانی میتوانند در صورت تمایل و موفقیت در آزمون ورودی در دوره های کارشناسی ناپیوسته و نیز در مقاطع بالاتر به ادامه تحصیل بپردازند .

اشتغال فارغ التحصیلان شاخه کاردانش :

فارغ التحصیلان شاخه کاردانش به دلیل کسب مهارت های حرفه ای و آشنایی با محیط واقعی کار در دوران مهارت آموزی و کارورزی و همچنین آموزش کارآفرینی , از توانایی مناسبی برای اشتغال در بخشهای صنعت , خدمات هنر و کشاورزی برخوردارند .

+ نوشته شده در  چهارشنبه هشتم تیر 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

معرفی رشته های فنی حرفه ای

مقدمه

 امروزه در اثر گسترش شگرف صنعت و تکولوژی وجود نیروی انسانی متخصص , یک نیاز اساسی در مراکز تولیدی ؛ صنعتی و خدماتی به شمار می آید و آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان عامل مهم تربیت این نیروها مورد توجه قرار گرفته است .آموزش های فنی و حرفه ای تمام تلاش خود را به کار می برد تا افرادی آگاه به تکنولوژی روز و کار آمد را تربیت و در چرخه سازندگی کشور وارد نماید .

اهداف شاخه فنی و حرفه ای :

اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی و پرورش کمالات و فضایل اخلاقی , بیش سیاسی و اجتماعی .

شناخت بهتر استعدادها و علاقه دانش آموزان و ایجاد زمینه مناسب جهت هدایت آنان به سمت اشتغال مفید .

احراز آمادگی نسبی دانش آموزان برای ادامه تحصیل در رشته های علمی – کابردی ( تکنولوژی )

عناوین رشته های فنی و حرفه ای :

ساختار رشته های فنی و حرفه ای برسه زمینه صنعت ؛ خدامت و کشاورزی پایه گذاری شده و هر زمینه دارای چند دشته است 58  واحد از درس های این شاخه در همه رشته ها به صورت مشترک ارائه می شود.درس های اختصاصی برای هر رشته حدود 39 واحد است .

رشته های زمینه صنعت : مکانیک خودرو – تأسیسات – نقشه کشی عمومی – صنایع فلزی – ساخت و تولید – صنایع چوب و کاغذ – الکترونیک – الکتروتکنیک – صنایع شمیمیایی – صنایع نساجی – متالوژی – ساختمان – نقشه برداری – سرامیک .

رشته های زمینه خدمات : نقشه کشی معماری – نقاشی –گرافیک – کودک یاری – مدیریت خانواده -  تربیت بدنی – کامپیوتر -طراحی و دوخت – حسابداری بازرگانی – نمایش – سینما – صنایع دستی پویانمایی ( انیمیشن )

 رشته های زمینه کشاورزی  : امور زراعی و باغی – امور دامی – ماشین های کشاورزی – صناعی غذایی

اشتغال فارغ التحصیلان هنرستان های فنی و حرفه ای :

آموزش های فنی و حرفه ای فعالیت هایی است که فرد را برای احراز مشاغل فنی و حرفه ای آماده می کند و کارایی او را در انجام چنین مشاغلی افزایش می دهد . بنابراین برای فارغ التحصیلان رشته های مختلف فنی و حرفه ای به دلیل کار در کارگاه های مختلف و آشنایی با دستگاه ها و ابزارآلات فنی و صنعتی و نحوه ی استفاده از آنها زمینه کاریابی و اشتغال بیش از سایر رشته ها می باشد و این فارغ التحصیلان می توانند با کار در کارخانجات تولیدی و مراکز خدماتی ؛ شرکت ها , ادارات و یا با تأسیس کارگاه های خصوصی و تعاونی های تولیدی ؛ مشغول به کارشوند .

شیوه ی ادامه تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای :

دانش آموزان علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته های مختلف شاخه فنی و حرفه ای پس از گذراندن سال اول متوسطه و با احراز شرایط تحصیل در شاخه فنی و حرفه ای و ضوابط که هر ساله اعلام میگردد . درصورتی کسب اولویت می توانند در یکی از هنرستان ها در رشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل داده وپس از دو سال ادامه تحصیل مدرک دیپلم اخذ نمایند . و در صورت تمایل به شرکت در آزمون دوره های کاردانی پیوسته وارد آموزشکده های فنی و حرفه ای دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی کاربردی شده و در مقطع کاردانی ادامه تحصیل دهند و همچنین پس از آن نیز می توانند  در دوره های کارشناسی ناپیوسته به تحصیلات خویش ادامه دهند . فارغ التحصیلان شاخه فنی و رحرفه ای میتوانند در صورت تمایل جهت شرکت در آزمون سراسری با گذراندن دوره پیش دانشگاهی در یکی از دروه های(ریاضی تجربی علوم انسانی یاهنر)ادامه تحصیل دهند.

برای آشنایی کاملتر با رشته ها اینجا کلیک کنید

+ نوشته شده در  چهارشنبه هشتم تیر 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

معرفی رشته ریاضی و فیزیک

الف)معرفی رشته

این رشته درباره علوم حرکتی،مکانیکی و ریاضی بحث می کند. دروس ریاضی و فیزیک از مهمترین دروس این رشته در دبیرستان می باشد و بالاترین ضریب درسی را در کنکور دارد.

ب)گرایشات این رشته

رشته های برق،مکانیک،عمران،شیمی،مواد نفت از گرایشات به درد بخور این رشته در دانشگاه است از دیگر رشته ها میتوان به رشته ریاضی با دو گرایش (محض و کاربردی)،معماری،کاردانی برق و.........از گرایشات این رشته در دانشگاه است.

پ)آینده کاری

می توان گفت تقریبا بازار کاری خوبی در آینده دارد البته نمی توان گفت به طور صددرصد بازار کاری خوبی دارد اما نسبت به رشته های دیگر میتوان گفت بازار کار خوبی دارد اما برای موفق شدن در این رشته باید حافظه فهمیدنی خوبی داشت تا بتوان در دروس ریاضی و فیزیک موفق بود.

برای آشنایی بیشتر با رشته ها اینجا کلیک کنید.

+ نوشته شده در  سه شنبه هفتم تیر 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

معرفی رشته تجربی

۱)رشته علوم تجربی:

الف)معرفی:این رشته ی دبیرستانی درباره علوم تجربی بحث می کند و در این رشته درباره انواع بیماری ها و باکتری ها می خوانید البته به طور خلاصه  از مهمترین دروس این رشته زیست شناسی می باشد  که یکی از مهمترین درس های این رشته برای کنکور می باشد و بالاترین ضریب را دارد در این درس مشکل ترین مبحث ژنتیک می باشد.

ب)گرایشات رشته در دانشگاه

همان طور که میدانید رشته های پزشکی،دندانبزشکی،داروسازی،ازمهمترین رشته های دانشگاهی این رشته دبیرستانی است اما از دیگر  رشته های علوم تجربی رشته های بهداشت با گرایشات(محیط،حرفه ای،خانواده و مبارزه با بیماری ها)می باشد. از دیگر رشته ها رشته مهندسی کشاورزی با گرایشات گوناگون می باشد. رشته های علوم آزمایشگاهی،پرستاری،فوریت های پزشکی،هوشبری،اطاق عمل،زیست شناسی با گرایشات (سلولی مولکولی و دبیری)،دامپزشکی،زمین شناسی با گرایشات(محض و کاربردی)،مهندسی ژنتیک و .... از دیگر رشته های دانشگاهی رشته علوم تجربی می باشد.

ج:برای آشنایی بیشتر با رشته های مرتبط با تجربی به لینکهای زیر مراجعه نمایید.

 لینک آشنایی با رشته اینجا کلیک کنید

 

+ نوشته شده در  سه شنبه هفتم تیر 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

عجیب ترین شغل های جهان

مشاغل عجیب و غریب دنیا كم نیستند. اما در میان همان مشاغل عجیب هم باید به چند مورد اشاره‌ای ویژه داشته باشیم كه اصولا روی تركیب «عجیب و غریب» را سفید كرده‌اند. آنچه در پی می‌آید نگاهی است به همین مشاغل.


محافظ پل‌های متحرک
فردی که باید هر شش ماه یک بار به طور رسمی پل‌های متحرک را بالا و پایین ببرد و مطمئن شود که آنها معیوب نیستند.


آدامس پاک‌کن
آدامس پاک‌کن‌ها باید با کمک دستگاه‌های مخصوص تولید‌بخار آدامس‌های چسبیده شده به پیاده‌روها، نیمکت‌های کنار خیابان‌ها و هر جایی دیگر که آنها چسبیده باشند، بکنند و محل آغشته شده را تمیز کنند.

مغزخالی‌کن
منظور ما از «مغزخالی کن» آن دسته از افرادی نیستند که مدام سوال و اطرافیان‌شان را کلافه می‌کنند، بلکه مغزخالی‌کنی شغلی رسمی و محترمانه است و فردی که چنین حرفه‌ای را انتخاب می‌کند باید هر روز در کشتارگاه‌ها حاضر شود، سر حیوان ذبح شده را روی میز قرار دهد یا به یک قلاب آویزان کند و سپس جمجمه را شکافته و مغز آن را که در برخی از کشورها غذایی بسیار لذیذ محسوب می‌شود، خارج کند.


چشنده غذای سگ
بله، در کشورهایی که غذای مخصوص سگ تولید می‌شود، این انسان‌ها هستند که باید وظیفه چشیدن غذای سگ‌ها را برای کارخانه‌های تولیدکننده این نوع محصولات انجام دهند و نسبت به مناسب بودن طعم آن برای این حیوانات خانگی اطمینان حاصل کنند. البته این مساله همیشه اعتراض گروه‌هایی را هم در پی داشته است.


مورچه‌گیر

شاید شما هم جزو آن دسته از مردمی باشید که در دوران کودکی صاحب یک مزرعه کوچک مورچه بوده‌اید. پس لازم است بدانید بعضی از آن مورچه‌ها متعلق به مزارع بسیار بزرگتر هستند و در این مکان‌ها پرورش یافته‌اند. اما رفتن به مناطق جنگلی و بیابانی و دفن کردن مورچه‌ها برای پرجمعیت کردن آن مزارع بزرگ راهی برای امرار ‌معاش بعضی از مردم است. واقعا تعجب‌آور است که چطور آنها می‌توانند این حشرات را گرفته و به صورت محموله دریایی به نقاط دیگر جهان ارسال کنند!


ژله پرکن شیرینی‌های دونات

فردی که شغل وی پرکردن دونات‌ها با ژله است باید صاحب دستانی ماهر و اعصابی فولادین باشد، زیرا تنها مقدار ناچیزی ژله اضافه - بمب ! - می‌تواند دونات‌ها را مانند یک نارنجک دستی منفجر و متلاشی کند.

ساقدوش عروس کرایه‌ای

در برخی از کشورها که داشتن ساقدوش عروس جزو جدانشدنی مراسم ازدواج و عروس خانم نیز از داشتن دوستان و اقوام نزدیک بی‌بهره است، چه کسی باید وظیفه ساقدوشی را انجام دهد و وی را در این مراسم به یادماندنی همراهی کند؟ خیلی ساده است عروس خانم باید دست به جیب شود تا ساقدوش کرایه‌ای این نقش را ایفا کند.


توپ گلف جمع‌کن
توپ گلف جمع‌کن‌ها افرادی هستند که هر تالاب، دریاچه یا بستر آبی را که در نزدیکی زمین‌های گلف واقع شده، به دقت جست‌وجو می‌کنند تا شاید توپ گلف مفقود شده‌ای را بیابند، آن را بار دیگر جلا دهند و مجددا به فروش برسانند. شاید در نگاه نخست این شغل چندان پر درآمد به نظر نرسد اما گفته می‌شود این افراد روزانه دست‌کم 3000 توپ گلف جمع می‌کنند.


داور بو
داورهای بو معمولا در صنایع مختلف مشغول به کار می‌شوند. برای مثال برخی از داورهای بو برای کارخانه‌های ‌تولید‌کننده بو زداهای زیر بغل (دئودورانت‌های زیر بغل) کار می‌کنند و از جمله وظایف آنها این است که زیر بغل افرادی که دئودورانت‌های مختلف را استفاده کرده‌اند، ببویند. برخی از آنها نیز به استخدام کارخانه‌های تولیدکننده دهان‌شویه در می‌آیند و کار آنها بو کردن دهان افرادی است که دهان‌شویه‌های مختلف را مصرف کرده‌اند!


کنترل‌چی چیپس‌های سیب‌زمینی
وظیفه این افراد بررسی چیپس‌های سیب‌زمینی در خط مونتاژ کارخانه‌های چیپس‌سازی است تا مطمئن شوند که این مواد غذایی سرخ شده، پرچرب و ناسالم از نظر فنی معیوب نباشند اما کاری به طعم و خوشمزه بودن یا نبودن آنها ندارند!


کنترل‌چی تخم‌مرغ‌ها
کار‌کنترل چی تخم‌مرغ‌ها بررسی تخم‌مرغ‌ها از نظر ترک و اختلالات دیگر قبل از درجه‌بندی و مهر تایید زدن روی آنهاست. اگر عادت به نوشیدن زیاد چای یا قهوه دارید، نباید این شغل را انتخاب کنید چون وقت این کار را به دست نخواهید آورد و حتما در این حرفه با شکست مواجه خواهید شد.


تخم‌مرغ شکن
وظیفه تخم‌مرغ‌شکن درست برعکس کنترل‌چی تخم‌مرغ‌ها است. زیرا این افراد باید به وسیله یک میله روی تخم‌مرغ‌ها ترک ایجاد کرده و سپس محتویات آنها را به درون دستگاهی بریزند که سفید‌ه‌ها را از زرده‌ها جدا می‌کند. تصور کنید وقتی یک کنترل‌چی تخم‌مرغ با یک تخم‌مرغ شکن ملاقات می‌کند چه کشمکشی بین آنها رخ می‌دهد!رنگ‌کار مرکبات
مسوولیت رنگ‌کار مرکبات که معمولا نارس چیده می‌شوند، این است که با کمک مواد شیمیایی مانند گاز اتیلن و بخار آب کافی به آنها رنگ و ظاهری طبیعی ببخشد و کاری کند که این میوه‌های پرفایده کاملا رسیده به نظر رسند.


هنرمند صداساز فیلم‌ها
این افراد باید از انواع و اقسام اشیا و در واقع هر وسیله‌ای که آنها را در تولید صدای مورد نظر یاری می‌رساند، بهره ببرند تا بتوانند در فیلم‌ها جلوه‌های صدا ایجاد كنند. برای مثال، آنها ممکن است برای خلق صدای فردی که مشت می‌خورد از ضربه زدن به هندوانه استفاده کنند یا برای نشان دادن صدای سکوت، تنها خاموش و بی‌صدا باشند.


چروک صاف‌کن
خیر منظور آن دسته از افرادی نیستند که در صاف کردن چین و چروک چهره مجرد‌های سالخورده مهارت دارند، بلکه منظور چروک‌صاف‌کن‌های کفش‌های تولیدی هستند تا زمانی که شما کفش‌ها را در فروشگاه‌ها مشاهده می‌کنید صاف و یکدست و عاری از چین و چروک باشند





 

+ نوشته شده در  جمعه سوم تیر 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

زندگینامه سالوادور دالی

"سالوادور دالی" كه نام كامل او، "سالوادور فلیپه خاسینتو دالی" است، نقاش، مجسمه ساز، طراح، نویسنده و سینماگر اسپانیایی است كه به ویژه بخاطر خلق نقاشیها و مجسمه هایی به سبك "سور رئالیسم" (فراواقعگرایی) شهرتی جهانی دارد. او در سال 1904 میلادی در شهر "فیگراس" در ایالت كاتالونیا در نزدیكی مرز اسپانیا و فرانسه متولد شد و پس از 84 سال زندگی درگذشت. تصاویری از او و آثارش را پیش رو دارید. 
 
دالی طراحی ماهر بود که بیشتر به خاطر خلق تصاویری گیرا و خیالی در آثار فراواقع‌گرایش به شهرت رسید. مهارت وی در نقاشی اغلب به تاثیر نقاشان رنسانس نسبت داده می‌شود معروف‌ترین اثر سالوادور دالی به‌نام تداوم حافظه در سال 1931 خلق شد. وی همچنین در عکاسی، مجسمه‌سازی و فیلم‌سازی نیز فعالیت داشت. وی با والت دیسنی تهیه‌کننده و کارگردان شهیر آمریکایی در ساخت کارتن کوتاه و برنده جایزه اسکار «دستینو» که در سال 2003 و پس از مرگ وی منتشر شد، همکاری داشت. دالی همچنین با آلفرد هیچکاک در ساخت فیلم «طلسم شده» (1945میلادی) همکاری کرد.
 
دالی که شدیدا فردی خیال‌پرداز بود، علاقه وافری به انجام کارهایی عجیب برای جلب توجه دیگران داشت. این قبیل کارها اغلب برای کسانی که به هنر وی علاقه داشتند خسته‌کننده بود و به همان اندازه برای منتقدین وی، آزاردهنده به شمار می‌رفت. این نوع رفتار غیرعادی دالی گاهگاهی توجه افکار عمومی را بیشتر از آثار هنری وی جلب می‌کرد و در نتیجه، این رسوایی و بدنامی تعمدی منجر به شناخت گسترده عامه مردم و تقاضا برای خرید آثار وی توسط طیف گسترده‌ای از مردم شد.
 
دالی خواهری به‌نام آنا ماریا داشت که 3 سال از او کوچکتر بود. در سال 1949، او کتابی در مورد زندگی برادرش با نام «دالی از نگاه خواهرش» منتشر کرد. دالی نیز این نقاشی را از خواهرش كشیده است. در فوریه 1921 و زمانی که دالی 16 سال داشت، مادرش به دلیل سرطان سینه از دنیا رفت. او بعدها در مورد مرگ مادرش گفت: «بزرگترین ضربه‌ای بود که من در زندگیم تجربه کردم. من او را می‌پرستیدم ... نمی‌توانستم غم از دست دادن کسی را فراموش کنم که می‌پنداشتم ایرادات اجتناب‌ناپذیر ضمیرم را محو می‌کند."
 
پس از شرکت دالی در مدرسه نقاشی، در سال 1916 و در جریان تعطیلات تابستانی و سفر به کاداکس با خانواده «رامون پیچوت»، وی برای اولین بار با نقاشی مدرن آشنا شد. پیچوت نقاشی محلی بود که مرتبا به پاریس سفر می‌کرد. یک سال بعد، پدر دالی نمایشگاهی از آثار نقاشی با ذغال پسرش در منزل خانوادگیشان بر پا کرد. سالوادور جوان اولین نمایش عمومی از آثارش را به سال 1919 در سالن تئاتر شهرداری فیگراس برگزار کرد.
 
در 1922، دالی به اقامتگاهی دانشجویی در مادرید نقل مکان کرد و در آنجا، در «آکادمی سن فرناندو» (مدرسه هنرهای زیبا) شروع به تحصیل کرد. دالی از همان بدو ورودش به عنوان جوانی خوش‌پوش، لاغر و قد بلند که مو و خط ‌ریشی بلند داشت و کت، جورابی ساق بلند و شلواری که تا زانویش ادامه داشت و به سبک «آئستت‌های» قرن نوزدهم میلادی انگلستان می‌پوشید، توجه همگان را به خود جلب کرده‌بود. اما بیش از همه نقاشی‌هایش به دلیل تجربه وی از کوبیسم، بیشترین توجه را نسبت به دیگران دانش‌آموزان آکادمی به خود جلب می‌کرد.
 
دالی در سال 1926 اندکی پیش از امتحانات نهایی به دلیل اظهار نظر در مورد عدم شایستگی مسئولین در امتحان گرفتن از وی، از آکادمی اخراج شد. تسلط و مهارت‌ وی بر هنر نقاشی در اثر واقع‌گرا و بی‌عیب «سبد نان» که در 1926 خلق شده، به خوبی نشان داده شده‌است. در همان سال دالی برای اولین بار به پاریس رفت و در آنجا با پابلو پیکاسو نقاش شهیر اسپانیایی که احترام خاصی دالی برای وی قائل بود، ملاقات کرد. پیکاسو پیش از این ملاقات از «خوان میرو» نقاش و مجسمه‌ساز اسپانیایی در مورد سالوادور دالی شنیده‌ بود. در سال‌های آتی همزمان با پیشرفت سبک منحصر به فرد دالی در نقاشی، تعدادی از کارهای وی به شدت تحت تاثیر آثاری از پیکاسو و میرو قرار گرفت.
 
بعضی از گرایشاتی که در سرتاسر عمر دالی ادامه پیدا کرد، در آثار وی در دهه 1920 کاملا مشهود است. دالی حریصانه سبک‌های گوناگون هنری را می‌بلعید و سپس آثارش را از آکادمیک‌ترین سبک‌های هنر کلاسیک که نمایانگر آشنایی وی با «رافائل»، «برانزینو» «فرانسیسکو زربرن»، «یوهانس ورمر» و «دیه‌گو ولاسکز» بودند. تا پیشگامان هنر آوانگارد، گاه در آثاری مجزا و گاه در ترکیبی از آثار بسط می‌داد. نمایشگاه آثار دالی در بارسلونا توجه بسیاری را به خود جلب کرد و ترکیبی از تحسین و تحیر برای منتقدین هنری به همراه داشت. در همان دوره، دالی سبیلی منحصر به ‌فرد با تاسی از نقاش اسپانیایی قرن هفدهم میلادی «دیه‌گو ولاسکز» گذاشت.
 
در سال 1929، دالی با کارگردان و فیلم‌ساز اسپانیایی لوئیس بونوئل در ساخت فیلم کوتاه «سگ اندلسی» همکاری کرد. او بیشتر در نوشتن فیلمنامه به بونوئل کمک کرد اما بعدها مدعی شد که در فیلم‌برداری پروژه نیز به شدت درگیر بوده‌است، ادعایی که هیچگاه با دلیل و مدرک ثابت نشد. همچنین در همان سال، دالی با همسر آینده‌اش «گالا» ملاقات کرد. «النا ایوانوونا دیاکونووا» یک مهاجر روس بود که تقریبا یازده سال از دالی بزرگتر بود و پیش از این، با شاعر سوررئالیست فرانسوی «پل الوارد» ازدواج کرده‌بود. در این سال، دالی چندین نمایشگاه مهم برگزار کرد و به ‌طور رسمی به گروه سوررئالیست‌ها در محله مون پارناس پاریس پیوست. (اگرچه آثار دالی پیش از این برای تقریبا دو سال شدیدا تحت‌تاثیر سوررئالیسم بود.) سوررئالیست‌ها روشی که دالی آن را «شیوه انتقادی-توهمی» در دستیابی به ناخودآگاه برای خلاقیت هنری بیشتر می‌نامید را تشویق کردند.
 
در 1931، دالی یکی از مشهورترین آثارش به‌نام «تداوم حافظه» را خلق کرد. این اثر که ساعت‌های نرم یا ساعت‌هایی در حال ذوب شدن نیز نامیده می‌شود، تصویری فراواقع‌گرا از ساعت‌های جیبی معرفی می‌کند. به عنوان تعبیر کلی برای این اثر، نقاش سعی دارد با استفاده از ساعت‌های نرم فرضیه‌ای که زمان را صلب و قطعی می‌انگارد را کم ارزش جلوه دهد و این مفهوم توسط دیگر تصاویر در این کار تقویت می‌شود، مانند کاربرد دورنمای وسیع و مورچه‌ها و مگسی که ساعت‌ها را می‌بلعند.
 
در سال 1936 میلادی، دالی در «نمایشگاه بین‌المللی فراواقع‌گرایی لندن» شرکت کرد. وی برای سخنرانی‌اش که «ارواح پارانویید قابل اعتماد» نام داشت، لباس غواصی آب‌های عمیق به تن کرده‌بود. او در حالی پا به این مراسم گذاشت که چوب بیلیارد در دست داشت و یک جفت سگ از نژاد وولف‌هوند روسی همراهیش می‌کردند. دالی در میانه سخنرانی به دلیل پوشیدن کلاه سنگین غواصی بر سر در نفس کشیدن دچار مشکل شد و اگر کلاه غواصی به موقع باز نشده‌بود، احتمالا خفه می‌شد. او بعدها در مورد این سخنرانی گفته‌بود: فقط خواستم «شیرجه عمیق» رفتنم را در ذهن انسان نشان دهم.

در نیویورك،‌ دالی و گالا در یک مهمانی بالماسکه در شیکاگو شرکت کردند در حالی که لباس پسربچه لیندبرگ و بچه‌دزد را بر تن کرده‌بودند. «ماجرای بچه‌دزدی لیندبرگ» در سال 1932 و حوادث مرتبط با آن تا اعدام متهم در سال 1936 میلادی، همواره در صدر خبرهای آن روزها بود و به‌وسیله میلیون‌ها نفر دنبال می‌شد. انتقادات در جراید از این عمل دالی و همسرش به حدی بود که وی مجبور به عذرخواهی شد و هنگامی که به پاریس بازگشت، سوررئالیست‌ها او را به دلیل عذرخواهی از یک عمل سوررئال مورد بازخواست قرار دادند. آندره برتون شاعر و نویسنده سوررئالیست فرانسوی، دالی را متهم به جانبداری از «پدیده هیتلر» با کاربرد کلماتی نظیر «جدید» و «نامعمول» کرد. اتهامی که نقاش خیلی سریع آن را رد کرد و در پاسخ چنین گفت: «من نه در واقعیت و نه در خیال هیتلری هستم."
 
در سال 1940 میلادی و با گسترش آتش جنگ جهانی دوم در اروپا، دالی و گالا به آمریکا رفته و به مدت 8 سال در آنجا زندگی کردند. دالی در سال 1949 تصمیم گرفت تا بقیه عمر خود را در کاتالونیای محبوبش زندگی کند. این تصمیم او در انتخاب اسپانیا به عنوان محل زندگی در زمانی که تحت سلطه فرانکو دیکتاتور اسپانیا بود، نکوهش‌های گسترده‌ای در میان منتقدین هنری ایجاد کرد. دالی در سال‌های پایانی زندگی حرفه‌ای اش، خود را محدود به نقاشی نکرد و بسیاری از کارها و اعمال رسانه ای جدید و غیرمنتظره را تجربه کرد.
 
 
در 1980 وضعیت سلامت دالی به وخامت گرائید. همسر سالخورده‌اش گالا به او شربتی خطرناک از داروهایی بدون نسخه می‌خوراند که به سیستم عصبی دالی آسیب رساند که نهایتا پایانی غیرمنتظره بر توانایی‌های هنریش بود. دالی که تا سن 76 سالگی در سلامتی کامل بود، این اتفاق کاملا شکسته‌اش کرد و دست راستش مانند بیماری پارکینسون به رعشه دچار شد. در سال 1982، خوان کارلوس اول پادشاه اسپانیا با دالی دیدار و به وی لقب مارکز را اعطا کرد. دالی نیز تابلوی «سر اروپا» (که آخرین تابلو در دوران حیاتش بود) را بخشید. گالا در 10 ژوئن 1982 میلادی از دنیا رفت. دالی نیز در 23 ژانویه سال 1989، به علت عارضه قلبی در سن 84 سالگی در فیگراس درگذشت تا پرونده یكی از معروفترین هنرمندان تاریخ معاصر جهان بسته شود.
منبع: jamejamonline.ir
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و نهم خرداد 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

معرفی کتاب


سنگ فرش هر خيابان از طلاست
Every Street is Paved with Gold
تصوير كتاب سنگ فرش هر خيابان از طلاست
نوشته: كيم وو چونگ[کتابها]
ناشر: سيمين[کتابها]
ترجمه: محمد سوري[کتابها]
شابک: 964-6779-7-7
تعداد صفحات: 275
شمارگان چاپ: 6000
اطلاعات چاپ: قطع کتاب: رقعی - 1383
قیمت پشت جلد: 28000
 
:درباره کتاب

سر گذشت شگفت انگیز کیم-وو-چونگ تاجر کره ای، کسی که پیروزیهای صنعت و بازرگانی امروز کره مدیون سخت کوشانی همانند اوست.
-خلاف تواضع و فروتنی است اگر بگوییم به من لقب جادوگر داده اند.
-هدفهایتان به بلندای قامتتان باشد و صبر و بردباریتان به وسعت تمام وجودتان.
-صحنه نمایش به شرق بازمی گردد.
-رقیبان ناشناخته رقیبان واقعی شما هستند.
-چه لذتبخش است هنگامی که کودکی میوه درختانی را که پدربزرگش کاشته است می چیند.
-پیشتاز بودن تنها طریقه واقعی زندگی است.
-اگر در جایگاه اصلی خود قرار گرفته باشید هیچکس نمی تواند جانشینی برای شما انتخاب کند.
-هر بحران ممکن است در جهت مثبت یا منفی حرکت کند. این وظیفه شماست که بحران را به موفقیت تبدیل کنید.

برگزیده ای از کتاب " سنگفرش هر خیابان از طلاست"


 

در میان همه چیزهایی که جوانی به همراه دارد مهمترینشان آرزوهاست.


 

مردمانی که آرزو و هدف دارند فقر نمی شناسندزیرا شخص به اندازه هدفهایش ثروتمند است .


 

آرزو اشخاص را می سازد و شخصیت او را کنترل می کند آرزو مانند سکان یک کشتی جهت حرکت را مشخص می سازد.


 

زندگی بدون امید و هدف مانند کشتی بدون سکان می باشد.


 

البته یک فرد با اهداف و آرزوهای غلط همانقدر خطرناک است که شخص بی هدف.


 

جوان بی هدف جوان نیست. تاریخ متعلق به کسانی است که در زندگی امیدهای بزرگ دارند.


 

وقتی دیگران شمارش معکوس غیر ممکن ها را شروع می کنند من به شمارش ممکن ها می پردازم.


 

مهارت و دانش مدیریت لازمه هر فعالیت اقتصادی جدید است . کسانی که دلشوره پیدا کنند که " ممکن است به نتیجه نرسیم"یا"اگر موفق نشدیم چه خاکی بر سرمان بریزیم"صلاحیت ندارند که یک تاجر یا صنعتگر باشند.


 

مهم نیست که من چه کاری را انجام می دهم هر چه باشد دوست دارم آنرا به نحو احسن و تا انتها انجام دهم.


 

هیچکس دوست ندارد کسی را که به او اعتماد کرده است مایوس کند.


 

کسانی را که شما در عنفوان جوانی به عنوان دوست انتخاب می کنید می تواند مسیر زندگی شما را تغییر بدهد . بنابراین من امروز بسیار نگران این هستم که جوانان کره و جهان چه کسانی را سرمشق خود قرار داده و چه کسانی را از جان و دل می پذیرند.


 

نگاه کنید عکس چه کسانی روی میز و یا به در و دیوار اطاق شما نصب شده است؟و بیندیشید که آیا راه و رسم این افراد ارزش الگو شدن را دارد.یا خیر؟


 

زمان همانند تیری که از کمان رها شود هرگز باز نمی گردد.


 

ما زمان را به چشم یک کالای گرانبها می نگریمو به آن ارج می نهیم.


 

عمر انسان بسیار ارزشمندتر از آن است که بیهوده تلف شود. شما نه قدرت دارید که لحظات از دست رفته زندگی را باز یابید و نه می توانید عمر دوباره داشته باشید.


 

زندگی سرشار از چیزهای گرانبهاست اما هیچ چیزی با ارزش تر از وقت و زمان نیست.


 

فردی که تا دیروز آدم گمنامی بیش نبوده چنانچه امروز با جدیت سعی در پیشرفت خود کند نهایتا" به فرداهای درخشانی می رسد اما فرد برجسته امروز چنانچه با اتکا به افتخارات فعلی خود دست از هر تلاشی برای پیشرفت بردارد به مرور در آینده ای نه چندان دوربه هیچ تبدیل می شود.


 

افرادی که به دلیل عدم تحمل محیط کار شرکتها به دانشگاهها روی می آورند در حقیقت به کل سیستم آموزشی توهین کرده اند.


 

حالاتی که در جوانان امروز مرا بسیار مضطرب می کند ضعف راحت طلبی و تا اندازه زیادی عدم استقلال و عدم حس ماجراجویی آنانست .به نظر می رسد شیوه متداول در بین جوانان امروز تمایل شدید به راحتی و تنبلی است .


 

عرق ریختن در حین کار بسیار با ارزشتر از عذق کردن در باشگاههای ورزشی است.


 

معتقدم اگر در مورد غذا ایرادگیر نبوده و تغذیه مناسبی داشته باشید در آنصورت برای درمان بیماری نیازی به دوا و جوشانده های سنتی نخواهید داشت.


 

مثلی است قدیمی که می گوید غذای مناسب بهترین داروی پیشگیری است .


 

فلسفه شخصی من این است که تندرستی را می توان از طریق عادات و کارهای روزمره حفظ نمود.


 

ما باید با تمام نیرو آن گونه پیشرفتهای اقتصادی و مادی را که نهایتا" منجر به جلو آمدن شکمها و ارضای نفس می شوند با قاطعیت طرد کنیم.


 

توجه به مادیات تا آن حد گرانبها و پر ارزش است که آمیخته با رشد روح و روان افراد جامعه باشد این نوع رشد اقتصادی برای جامعه به منزله نکبت و ذلت است نه نعمت و برکت. شکم سیر با ذهنی کوتاه و منحرف چه مزایایی می تواند برای انسان داشته باشد.


 

 


 


 

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و نهم خرداد 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

همه چيز در مورد لامپهاي کم مصرف

 

. انرژی مصرفی در لامپ کم‎مصرف حدود 20 درصد لامپ‎های رشته‎ای است

. طول عمر متوسط لامپ‎های رشته‎ای معمولی حدود 900 ساعت و طول عمر لامپ‎های کم‎مصرف بسیار مرغوب10000 ساعت است (حدود 11 برابر  عمر لامپ‎های رشته‎ای)

. لامپ کم‎مصرف در مقابل تغییرات ولتاژ برق ورودی حساس نیست

.  نور  يکنواخت و بدون لرزش (به علت فرکانس کار بالا) و  لذا خستگي کمتر چشم

. لامپ هاي کم مصرف ضدآب نمي باشند و چکيدن يا نفوذ آب ( يا بخارآب) به آن آسيب جدي مي‌رساند؛

. هنگام روشن کردن، نور لامپ کم مصرف به تدريج افزايش مي يابد و در دماي محيط (25درجه) و پس از گذشت حدود 4دقيقه به حداکثر خود مي رسد.

استفاده از لامپ هاي کم مصرف در مکان‌هاي زير توصيه نمي شود:

- محيط هاي با حرارت بالا  48+ درجه و کمتر از 10-درجه (سلسيوس)  - قاب هاي کاملا بسته و بدون جريان هوا  - مکان هايي با رطوبت زياد مانند گلفروشي; گلخانه; حمام; سونا و...  - محل هايي با دفعات روشن و خاموش شدن زياد نظير دستشويي; مدارهاي چشمک زن و.

 

توصیه می‌شود:

▪ خانمها که پوست حساس‌تري دارند و روزانه بیش از چهار ساعت در معرض این نورها قرار می‌گیرند، از کرم ضد آفتاب استفاده کنند  و از اين لامپ‌ها در اتاق کودک استفاده نشود.

نور لامپ‌های فلورسنت با نور زرد لامپ‌های معمولی ترکیب شود تا ضمن ایجاد روشنایی مطلوب، تا حدود زیادی از میزان خطر کاسته شود.

▪ بهتر است از این لامپ‌ها برای تامین روشنایی محل‌هایی مانند راهرو، پارکینگ و سالن‌ و محل‌هایی که افراد مدت طولانی در آن قرار نمی‌گیرند، استفاده شود

.هشدارعدم استفاده به افرادي که داراي ناراحتي‌هاي فيزيکي مربوط به نور (بيماري‌هاي پوستي و از جمله سرطان پوست واگزما هم‌چنين سرگيجه و ميگرن درافراد مبتلا به صرع) و کلاً افرادی که پوست حساسی دارند به خصوص نوزادها می باشد.

+ نوشته شده در  سه شنبه هفدهم خرداد 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

پروژه تولیدزیست گاز

انرژي، محيط زيست، ازدياد مواد زائد خطرناك، اتمام پذيري منابع فسيلي و رشد فزاينده مصرف انرژي از جمله مفاهيمي هستند كه هم اكنون تحقيقات مختلفي را در جهان به خود اختصاص داده‌اند. در حقيقت، انجام تحقيقات گسترده در جهت دستيابي به منابع جديد و سالم كه در چند دهه اخير توسعه ويژه‌اي پيدا كرده‌اند را مي‌توان معرف ميزان اهميت اين نوع مفاهيم و علوم مرتبط به آنها دانست. در بين منابع جديد و تجديد پذير، بيوگاز به علل سالم‌سازي محيط زيست، توليد انرژي و كود مرغوب و قابليت ايجاد آن در جوار اجتماعات بشري از اهميت و جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. کمبود انرژي , وفور مواد فساد پذیر اعم از مایع یا جامد از یک سو و سادگی عمل با توجه به هزینه هاي کم و کاربرد متنوع دستگاههاي بیو گاز از سوي دیگر سبب شده است که این سیستم در بسیاري ازکشور ها به صورت یک تکنولوژي ساده مورد بهره برداري قرار گیرد. اهمیت و توسعه بیو گاز در جهان طی سالهاي اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است, به طوري که تعداد این دستگاه ها در برخی از کشورها مانند چین ,هندوستان و امریکا به ارقام چند میلیونی رسیده است. با توجه به اینکه ایران به دلایل متعددی جزء کشورهای تولید کننده انبوه زباله در جهان به شمار می رود باید از توسعه بالایی در بخش تامین انرژی از زباله برخوردار باشد در حالی که آمارها نشان دهنده عدم پژوهش های کافی در این بخش می باشد که سعی شده با تعریف این طرح پژوهشی و بررسی جنبه های جدید در این بخش گامی کوچک در گسترش استفاده از انرژی نهفته در زباله ها و ضایعات کشاورزی و دامی صورت بگیرد .انچه در این طرح پژوهشی به دنبال آن هستیم طراحی یک سیستم تولید بیوگاز و دستیابی به شرایط مناسب تولید بیوگاز برای ارتقاء و گسترش طرح درمقیاس صنعتی می باشد.

+ نوشته شده در  سه شنبه هفدهم خرداد 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

میزان مصرف وسایل خانگی

وسایل خانگی بر اساس میزان قدرت برقی که برای کارکر خود به انرژی نیازمند هستند بر اساس جدول زیر تقسیم بندی می شوند. قابل به ذکر است که هر اندازه این قدرت بیشتر باشد مصرف برق ما نیز بیشتر خواهد بود.

جدول زیر تقسیم بندی وسایل خانگی  را بر اساس مصرف برق نشان می دهد. البته بسته به نوع دستگاه و کارخانه سازنده آن میزان مصرف برق تغییر می کند. قدرتهای ذکر شده در جدول زیر مربوط به دسته ای از وسایل خانگی هستند.

 

.

نوع دستگاه

قدرت برحسب وات

مدت زمان مصرف به اندازه یک کیلو وات ساعت

ماشین لباسشویی

2500

24 دقیقه

کولر گازی

2000

30 دقیقه

بخاری برقی

2000

30 دقیقه

جاروبرقی

1000

1 ساعت

سماور برقی

1000

1 ساعت

اتو

1000

1 ساعت

پلوپز برقی

800

25/1 ساعت

لوستر 8 شعله

480

2/1 ساعت

فریزر 12 فوت

200

5 ساعت

یخچال 12 فوت

200

5 ساعت

تلویزیون رنگی

120

8 ساعت

لامپ شعله ای

100

10 ساعت

لامپ مهتاب

40

25 ساعت

لامپ کم مصرف

18

55 ساعت

+ نوشته شده در  شنبه چهاردهم خرداد 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

قيام پانزده خرداد

بدون شك يكي از مهم‌ترين وقايع دوران معاصر ما، واقعۀ قيام پانزده خرداد سال 1342 مي‌باشد، كه اين واقعه از طرفي چون داراي ويژگي‌هاي منحصر به فردي نسبت به قيامها و نهضتهاي ديگر بود مورد توجه است و از طرفي چون مي‌توان گفت اين قيام نطفۀ انقلاب اسلامي 57 بود، اهميت اين قيام را نزد اذهان بيشتر مي‌نماياند و شايد بتوان گفت اولين تجربه روياروي حضرت امام خميني (ره) با رژيم پهلوي بود.

و اين روز خونين مانند روزهاي ديگر به پايان رسيد. امّا تأثيرات اين قيام به خاطر ويژگي‌هاي خاص و منحصر به فردش پايان پذير نبود. و تا بلوغ اين نطفه و به بازنشستن درخت انقلاب ادامه پيدا كرد.
 

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه دوازدهم خرداد 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

شعری از حمید سبزواری در سوگ ارتحال امام خمینی (ره)

 

حمید سبزواری از شاعران معاصر ایران است که در سال 1304 در شهر سبزوار متولد شد . وی تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی ادامه داد . وی از بزرگترین شاعران انقلاب اسلامی است .


در هجرت خورشید

غافلان خرده مگیرید به حالی که مراست
داغ‌پرور ز وداعی است، وصالی که مراست

نخل‌بند چمن آتش و آبم چون شمع
خنده بی‌گریه مجویید، ز حالی که مراست

سخن عشق ز رنگِ نفسِ سوخته پرس
ورنه یک نکته نخوانی ز مقالی که مراست

نه همین اشک چکید از مژه بر دامن خاک
جان شد آزرده ز آوار ملالی که مراست

مرغ پربسته به تقلیدِ که پر باز کند
چشمِ اعجاز مدارید، زبانی که مراست

دل دو روزی هوس عالمِ بی‌دردی کرد
گریه خندید بر این فکر محالی که مراست

پایِ یک نکته برون آمدن از خویشم نیست
تنگ‌تر از دل گور است مجالی که مراست

سرخطِ دفتر حیرت چه سخن بود که مُرد
کودکِ عقل در آغوشِ خیالی که مراست

پُر ز سرمنزل مقصود غریب افتادم
بی‌جواب است غریبانه سؤالی که مراست

پیر ما تا ز صفا ساغر دردم پیمود
دُردی‌آمیز بُود، طبع زلالی که مراست

تا که خورشید از این تازه چمن هجرت کرد
قامت سرو دو تا شد چو هلالی که مراست

رفتی و شرح پریشانی دل کامل شد
وایِ من باد ز رنج به کمالی که مراست

منبع : خبرگزاری فارس


 

+ نوشته شده در  پنجشنبه دوازدهم خرداد 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

سالگرد ارتحال امام خمینی

+ نوشته شده در  پنجشنبه دوازدهم خرداد 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

فراخوان همکاری

ازکلیه دانش آموزان علاقمند وخلاق ومحقق دعوت به عمل می آید که نتایج تحقیقات ومقالات علمی خود را به برای پژوهشسرای دانش آموزی ارسال کرده تا با نام خودشان در وبلاگ به ثبت برسد.

+ نوشته شده در  یکشنبه یکم خرداد 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

 

 

 

حکایت سپیده
مادر، تو رفیع ترین داستان حیات منی. تو به من درس زندگی آموختی. تو چون پروانه سوختی و چون شمع گداختی و مهربانانه با سختی های من ساختی. مادر، ستاره ها نمایی از نگاه توست و مهتاب پرتوی از عطوفتت، و سپیده حکایتی از صداقتت. قلم از نگارش شُکوه تو ناتوان است و هزاران شعر در ستایش مدح تو اندک. مادر، اگر نمی توانم کوشش هایت را ارج نهم و محبت هایت را سپاس گزارم، پوزش بی کرانم را همراه با دسته گلی از هزاران تبریک، بپذیر. فروغ تو تا انتهای زمان جاوید و روزت تا پایان روزگار، مبارک باد.

 

+ نوشته شده در  یکشنبه یکم خرداد 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

معرفی دو سایت نجوم به بهانه هفته نجوم

سایت انجمن نجوم ایران

شامل :

اخبار -مقالات -مولتی مدیا- کتاب و نرم افزار آموزشی -  اخبار برگزیده  -  اخبار جهان - اخبار ناسا

 گزارش   -    آنچه که گذشت  - ماموریت های ناسا  - تقویم ناسا-   دیکشنری  - مشاهیر و بزرگان نجوم

  معرفی و دانلود کتاب-   معرفی و دانلود نرم افزار -  فیلم و انیمیشن - ساخت ماکت -  صدا و مصاحبه

گالری های جدید     -تلسکوپ هابل - منظومه شمسی - فضانوردان -مریخ -ماه -شاتل ها و سفینه ها

آدرس سایت :http://www.noojum.com/past-years/167-1386/1964-2009-05-05-20-12-40.html

 سایت آسمان شب ایران

شامل :

عناوین کل خبرها

رصد آسمان

تصویر امروز ستاره‌شناسی

مقاله‌ها

دانش فضایی

تالار گفتگو

کودکان و نوجوانان

منظومه خورشیدی

ستاره شناسی رادیویی

گزارش‌ها

گالری عکس

فروشگاه لوازم ستاره‌شناسی

 

تصاویر پس زمینه

پیامک آسمان‌شب

 

+ نوشته شده در  دوشنبه نوزدهم اردیبهشت 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

به مناسبت هفته نجوم

سال 1354. زمانی که " دوگ برگر " رئیس انجمن نجوم کالیفرنیای شمالی تصمیم گرفت که در آن سال برای علاقمند کردن مردم به نجوم، در رصدخانه ها را به روی مردم بگشاید.... و از آن سال به بعد این کار هر ساله صورت گرفت تا روز و هفته نجوم به این شکل به ما به ارث برسد! بنا به تصمیم گیری اتحادیه نجوم، روز نجوم هر ساله معمولا یکی از روزهای نیمه اول اردیبهشت( اواسط آوریل تا اواسط می ) و اولین شنبه ای که نزدیک به تربیع اول ماه باشد، انتخاب می شود. 

هفته نجوم یک روز نمادین است و برای معرفی کردن نجوم به مردم با اشکال مختلف در نظر گرفته شده است

+ نوشته شده در  دوشنبه نوزدهم اردیبهشت 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

اطلاعیه جشنواره پرواز

پنجمین دوره جشنواره پرواز هواپیمای بدون سر نشین

زمان برگزاری :30/4/90

ثبت نام : از 8 الی 20 خرداد

www.farhikh.ir

پژوهش سرای فرهیختگان شاهین شهر

+ نوشته شده در  دوشنبه نوزدهم اردیبهشت 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

اطلاعیه جشنواره خوارزمی

اطلاعیه

تحقیقات مربوط به پدافند غیر عامل در جشنواره خوارزمی اضافه شد.

 

+ نوشته شده در  دوشنبه نوزدهم اردیبهشت 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

تقدیر و تشکر

بدینوسیله از مدیران مدارس زیر که در برگزاری جلسه توجیهی رابطین جشنواره خوارزمی همکاری نموده اند تقدیر و تشکر به عمل می آید :

آموزشگاه آذرخش

هنرستان تربیت

آموزشگاه گلستان دانش

 آموزشگاه کمال

آموزشگاه شهید بنیانیان

آموزشگاه ابوذر 1

آموزشگاه لقمان

آموزشگاه حضرت زهرا

آموزشگاه هاجر

آموزشگاه پژوهش 1

آموزشگاه امید ایران

آموزشگاه مهدیه

آموزشگاه فیضیه

هنرستان بانو روحانی

+ نوشته شده در  سه شنبه سیزدهم اردیبهشت 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

برگزاری گردهمایی توجیهی رابطین جشنواره خوارزمی

امروز سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۰ جلسه توجیهی رابطین جشنواره خوارزمی در محل پژوهشسرا برگزار گردید.در این جلسه ابتدا قوانین و شرایط شرکت در جشنواره خوارزمی برای شرکت کنندکان توضیح داده شد و سپس دانش آموزان به بازدید از قسمتهای مختلف مرکز پرداختند.

 

+ نوشته شده در  سه شنبه سیزدهم اردیبهشت 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

تبریک تبریک

روز ۵ شنبه هشتم اردیبهشت ماه

 مسابقات منطقه ای سازه های ماکارونی در پژوهشسرای  دکتر منصور امینی باغبهادران                    برگزار گردید.ازمنطقه زرین شهر دو تیم در این مسابقات شرکت کردند که تیم ابوریحان ۲حائز رتبه دوم در گرایش دوره راهنمایی گردید.بدینوسیله از اعضای این تیم آقایان :علیرضا صالحی - رضا خاکی و مهدی جعفری تقدیر گردیده و از زحمات مشاور ایشان جناب آقای امینی نیز تشکر می نماییم.

 

 

+ نوشته شده در  شنبه دهم اردیبهشت 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

ششمین سمینار هوافضا

ششمین سمینار هوافضا با موضوع :تاثیرات بی وزنی بربدن انسان

در روز ۵ شنبه یکم اردیبهشت ماه ۹۰ از ساعت ۳ بعد از ظهر در مکان پژوهشسرا برگزار می گردد.

+ نوشته شده در  چهارشنبه سی و یکم فروردین 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

اعلام اسامی برگزیدگان مسابقه کلیپ زاینده رود و لنجان

بدینوسیله اسامی برگزیدگان مسابقه کلیپ زاینده رود و لنجان  اعلام می گردد :

۱- دبستان حجت

۲- آموزشگاه ۱۵ خرداد

درضمن جوایز این عزیزان در آینده اهدا می گردد.

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و نهم فروردین 1390ساعت   توسط احمد طغیانی ریزی  | 

مطالب قدیمی‌تر